home doelstellingen procedure bestuur anbi projecten geschiedenis contact

Geschiedenis

Willem Rientses van der Weij (1892) en Elisabeth Rypma (1892) waren boer en boerin op de boerderij aan De Kie 9 in Blauwhuis. Ze kregen drie dochters: Juliana (1925), Catharina Aurelia (1930) en Regina Margaretha (1933). Deze bleven alle drie ongehuwd en woonden later met hun vader in het huis aan de Vitusdyk 33 in Blauwhuis.  De boerderij met ruim 33 hectare land werd verpacht aan de familie Bruinsma.

Willem van der Weij was actief in verschillende besturen in het dorp, ondermeer van de St. Gregoriusschool en de St. Vitusparochie. Hij overleed in 1981 op 88-jarige leeftijd. Zijn vrouw Elisabeth was al eerder – in 1960 – overleden. Hun dochters Juliana (overleden in 1994), Catharina (overleden in 2008) en Regina bleven in het huis aan de Vitusdyk wonen. Regina (Giny genoemd) was actief in het Teatskehûs in Blauwhuis. Daarnaast heeft ze veel voor de St. Vitusparochie betekend. Toen ze als laatste van de nazaten van Willem en Elisabeth van der Weij in 2010 overleed, werden de bezittingen van de familie op haar verzoek ondergebracht in een stichting. De Stichting van der Weij Fonds beheert de nalatenschap en verstrekt, zoals vermeld in de doelstellingen, financiële bijdragen aan goede doelen met de nadruk op gezondheidszorg en onderwijs in ontwikkelingslanden.

foto: Willem en Elisabeth van der Weij met hun dochters Juliana, Regina en Catharina (v.l.n.r.)

2019 - Stichting van der Weij Fonda - Privacyverklaring (AVG) - info@stichtingvanderweijfonds.nl - Makke troch Roeloffopma.nl